Navigation Menu

Australien

Great Ocean Road

Posted by on 02:06 in Australien, Vardag | Kommentarer inaktiverade för Great Ocean Road

Detta var en av de utflykterna som jag hade sett fram emot extra mycket!
Min plan var att försöka ta med mig så lite packning som möjligt, jag lyckades ganska bra med detta och hade tillslut en 20l ryggsäck med ett ombyte, handduk, extra slang/pump och lite mat med mig.

Så på måndagen satte jag mig på tåget från Sydney till Melbourne, vilket i sig var en ganska lång tågresa på i princip 12h. Så denna dagen blev det ingen cykling utan jag tog mig till där jag skulle bo över natten. Orginalplanen var sedan att cykla från Melbourne till Apollo bay, vilket skulle innebära ca 190 km, men efter lite mer utförliga syutider av kartan insåg jag att det skulle innebära en väldig massa trassel genom Melbourne och stora väger ner till Gellong. Så jag ändrade om i mina planer och tog istället tåget ner till Geelong, vilket jag såhär i efterhand är vlfigt glad att jag gjorde! För även första biten ut därifrån var stora vägar och ibland ganska obehagligt med den mängden trafik och hur fort bilarna kör!

Men väl ute på Great Ocean Road lugnade trafiken ner sig betydligt och de fina utsikterna som alla pratat om visade sig från sin bästa sida med strålande sol från klarblåhimmel!

DSC_0102Mitt sällskap 🙂

DSC_0116Under de sista 50 km av första dagen så slingrade sig vägen precis utmed kusten och det var många ställen sm man hade underbara vyer som denna!

DSC_0149Vackert!
Ut på andra dagen så var det mulet/regnade på morgonen så jag inväntade ett tag att det skulle sluta. Men efter 40-45 min blev jag rastlös och gav mig ut ändå. Kallt var det absolut inte och det regnade inte direkt heller utan det var mer väldigt fuktigt. Även om man blev dyngsur som om det hade regnat..

IMG_0885Dagens etapp var väldigt backig! Och större delen av den var en del inåtlandet.

IMG_0917Men det var inte mindre vackert för det!

DSC_0141När man sedan återigen kom ut mot kusten så kunde man se de 12 Apostlarna! Där passade jag även på att köpa mig en glass, den smakade oerhört gott efter nästan 4h på cykeln i ca 35 °C!

Denna dagen stannade jag i Port Campbell, efter en liten extra sväng förbi byn först.

Efter den otroligt varma dagen försökte jag att ”tvätta” mina kläder något tillsammans med mig själv i duschen och hängde de sedan för att försöka att bli något torra på klädhängarna inne på rummet. Detta var tydligen inte så uppskattat av vissa då jag kom tillbaka med den här lappen liggandes på golvet.

Jag träffade dock aldrig på skrivaren av denna lapp, jag sov innan de kom och gick upp när de sov. Men man kan knappast bli upprörd över en lapp som börjar med ”Hey Mate!”

Dagen efter var det dags att bege sig tillbaka samma sträcka, jag var lite skeptisk till att cykla dessa väldiga backar en dag till så hade laddat upp med en massa energi att ha med mig i ryggsäcken då jag även skulle cykla 4 mil längre än gårdagen denna dag.

Allting började bra, åt frukost och skulle ge mig iväg. Tar min cykel och inser att jag har punka! det var bara fram med ny slang byta och se glad ut. Som tur var så kändes backarna på tillbaka vägen på något konstigt sätt betydligt lättare än på vägen dit och det var välkommet!

IMG_0931Dagens höjdpunkter var att jag såg både en koala och en känguru ute på vägen! 🙂

Sista dagen så cyklade jag återigen till Geelong för att därifrån ta tåget tillbaka till Melbourne.

DSC_0105Under hela resan utmed Great Ocean road så var det förvånansvärt lite bilar och fina vägar.

När jag var tillbaka till Melbourne så hade jag lite tid att döda innan tåget skulle ta mig tillbaka till Sydney.

Hittills har jag inte haft så mycket julkänsla, men det gjorde sig lite påmint av alla juldekorationer.

God Jul från Australien!

Blue Mountains

Posted by on 01:43 in Australien, Vardag | Kommentarer inaktiverade för Blue Mountains

Detta var en utflykt som jag verkligen hade sett framemot! Många hade tipsat mig om att det var ett ställe som man absolut måste besöka och att naturen var fantastisk.

Det gjorde mig absolut inte besviken!

Dagen började med att vi gjorde oss redo och åkte ut ganska tidigt på morgonen för att göra distanslöpningen där. Hade även fått tips om att vara där tidigt om man ville hinna få njuta av utsikten innan alla turister kom dit.

Det visade sig att denna löpning skulle bli höjdpunkten på dagen! Vi tog oss längre bort och iväg från turistställena och där var det fantastiska utsikter! Alltid finare i verkligheten än på bild men tog några bilder ändå. Detta ska jag tänka på alla kalla/regniga/blåsiga rundor när jag kommer hem till Sverige igen.

DSC_0087Älskart!

VIRB_0778Hade kunnat bänka mig här hela dagen, nednför i dalen såg man även fåglar som flög mellan trädtopparna. Det var lååångt ner, så inget för höjdrädda 😉

My Video-00-00-30-163Backigt var det dessutom och tror vi sprang i (vad det kändes som) minst 1 miljard trappsteg den dagen.

VIRB_0878Vissa brantare än andra, men kul hade vi ändå 🙂

VIRB_0831 - kopia🙂

VIRB_0815En avslutande bild på ”Three sisters”

Nästa äventyr planerat är cykla Great ocean road. Ser verkligen framemot detta.

Vi hörs!

En vecka till i Sydney

Posted by on 01:42 in Australien, Vardag | Kommentarer inaktiverade för En vecka till i Sydney

Nu var det ett tag sedan som jag skrev om mina upplevelser från mitt äventyr. Jag försökte att tänka tillbaka på vad jag har gjort alla dagar och inser att jag har ett guldfiskminne. Om någon skulle fråga mig vad gjorde du igår? Så skulle jag få fundera ett tag. Men efter att ha kollat igenom mina bilder så kommer några av höjdpunkterna den gångna veckan tillbaka, (Skulle nog behöva skriva dagbok för att komma ihåg… tur att man har en klocka när man tränar så att man vet vad man iallafall tränade dagen innan haha)

Jag gjorde ett besök till Powerhouse Museum i Sydney och just för tillfället så hade de en utställning ”The art of brics: DC comics” Denna besökte jag självklart och det var riktigt häftigt! Alla superhjältar var helt bygda utav lego! Tog lite bilder så att ni kan tjuvkika lite hur det såg ut där.

DSC_0861Denna var i princip lika stor som jag är, grymt häftigt!

DSC_0890Man kunde även prova på att bygga sin egen figur, hade inte lika mycket talang för detta…(bild nedan)

DSC_0898Med ett väldigt fint väder och trevligt sällskap tog vi oss sedan ut på en cykel genom nationalparken längs med kusten och över en bro med fantastisk utsikt!

My Video-00-01-39-565Uppe på bron.

My Video-00-02-46-613Inne i nationalparken med trevligt sällskap av Simon och Matthew.

Jag ville utforska nationalparken lite mera och fick låna en mountainbike att ge mig ut på stigarna med. Nationalparken består till en del av regnskog och allt är otroligt grönt!

DSC_1033Försökte att hålla mig till dessa större fina stigar, men tog mig även in på en liten mindre och lyckades självklart även att vurpa. men inga större skador.

DSC_1036Jag tycker annars inte att det är särskilt kul att cykla i skogen, men vem kan inte njuta av denna utsikten?

DSC_1047Stannade till inne vid ett vattendrag och njöt av tystnaden och fåglarna.

DSC_1053För att ta sig ut ur parken så var det en rejäl uppförsbacke, men efter det fick man även njuta av denna underbara utsikt!

Soliga hälsningar från Australien!

Whitsundays

Posted by on 04:48 in Australien, Vardag | Kommentarer inaktiverade för Whitsundays

På tisdagen efter tävlingen tog jag flyget upp till Arlie beach. Där skulle jag sedan tillbringa lite drygt en vecka. Ta det lugnt, ligga på stranden, snorkla med mera.

Men det här att ligga på stranden är inte riktigt min grej så blev rastlös redan på tisdagen så bestämde mig för att boka en snorklings tur ut till Whitsundays och stora barriärrevet på onsdagen. Det var otroligt bra snorkling och helt klart ett bra val!

Whit haven beach

Det var nog nästan tur att vädret var lite molnigt då man var ute hela dagen.

Otroligt vackert

Det var ”singer season” så man var tvungen att ha en ”stinger suit” på sig när man badade. Det var lite som en våtdräkt fast endast 1mm tjok och lite mer tygliknande material.

Tog en promenad längs med stranden.

Sedan på onsdagen så hade jag sedan tidigare bokat att åka på en 3 dagars båttur, där det även var snorkling bland annat. Här en bild på båten som vi åkte

DSC_0973Första dagen så badade vi från båten på platsen som vi skulle stanna och sova över natten.

12342608_10153693293842295_4780987597266087189_nJag i något av ett försök till en bakåtvolt (landade på fötterna iallafall)

Solnedgång från båten.

12308829_10153693296267295_2627093297300771952_nSvenskar i Australien

12295417_10153693297037295_6801063886699097343_nJag tillsammans med några av de andra tjejerna på båten

Även om jag var på Whithaven beach två gånger så är det en strand som två dagar i följd aldrig ser likadan ut. Den försändras med tidvattnet som tar med sig sand. Ser då även olika ut beroende på om det är högt eller låg vatten då det kan skilja så mycket som 1m.

12345598_10153693294027295_7715636751725434724_nAndra besöket.

Under dessa dagar saknade jag verkligen att inte ha någon undervattenkamera. Såg så många fina fiskar och koraller som jag gärna hade delat med mig av bilder på. Men det är bilder som jag tar med mig i minnet 🙂

Ironman 70,3 Western Sydney

Posted by on 03:18 in Australien, Tävling | Kommentarer inaktiverade för Ironman 70,3 Western Sydney

Dagen började med en alltför tidig morgon, då klockan var ställd på 03:15! Åt frukost och 03:45 satte vi oss i bilen mot Penrith. När vi kom fram i Penrith var det mörka moln på himlen och litesmåregnigt ca 20°C.

Gjorde ordning inne i växlingsområdet, värmde upp och gav mig sedan ner mot starten.IMG_0794Skillnaden mellan Sverige och Schweiz verkar vara lite svår…

Innan start var jag nervös men laddad, det var många snabba tjejer som stod uppradade på pontonen. Starten gick (06,02!) och de drog iväg väldigt snabbt, hade inte en chans att hänga med! Så ensam redan från start, simningen var en okomplicerad bana som simmades i sjön där rodd tävlingarna under Olympiska spelen hölls. Så det var linor under vattnet som man kunde hålla koll på så att man simmade rakt. Men trots detta lyckades jag på något sätt komma bort mig med att simma riktigt snett på vägen tillbaka.. Simningen var utan våtdräkt då det var 25,5°C i vattnet så riktigt varmt!

Upp från vattnet och ut på cykeln. Var ganska ensam (helt?!) om att cykla linjecykel och kan säga att jag helt klart saknade min tempocykel. Jag hade fått låna ett par tempopinnar men hade cyklat med dem en gång innan och det var allt förutom optimalt. Från att vara van vid att cykla på min tempocykel så tycker jag att det var en stor skillnad, känner att jag har suttit mycket bättre på den än vad jag gör på min linjecykel. Redan ut på cyklingen kände jag inte kunde trycka på som vanligt, det gick bra i ett tempo men att öka fanns inte en chans i världen då tog de emot rejält. Tog mig igenom cyklingen och höll modet uppe genom att löpningen har känts bra (eller ja bra innan mina 2-3 veckor som jag har varit sjuk), och att det var det jag främst ville fokusera på, att få till en bra löpning.

Ut på löpningen och det fanns ingen energi i kroppen, kändes som att köra bil med handbromsen i. Bestämde mig för att i mål ska jag! Och endast gå igenom vätskestationerna hur långsamt jag än skulle springa så skulle jag inte gå. Ut på löpningen hade även solen kommit fram, det var riktigt fuktigt och temperaturen låg runt 30°C. Första varvet (av 2,5) var en riktig kamp, men efter mycket kola i varje vätskestation och min egenblandade ”gel” av Umaras sportdryck så kände jag mig faktiskt något mer levande på sista varvet.

Direkt efter mållinjen fick jag en funktionär under varje arm och de satte ner mig på en stol och gav mig en påse is. Men jag var kall och frös och tog bort den, en läkare kom och tittade till mig och sa att jag var kokhet och ville ha med mig till sjuktältet. Tyckte att det är ingen fara, så fick hjälp upp till ”recovery area” men efter att ytterligare två kommit fram till mig och kollat om jag verkligen mådde bra, så blev det en tur till sjuktältet ändå. De konstaterade att jag hade hög kroppstemperatur men att det annars var bra med mig.

Såhär i efterhand så känner jag mig inte särskilt nöjd resultatmässigt, utan att jag har verkligen mer att ge, jag vet att jag kan båda cykla och springa snabbare! Men jag är ändå nöjd med det faktum att trots att jag hade en dålig dag och kroppen inte svarade som jag ville så lyckades jag hålla mig vid ett ganska gott humör och framförallt ta mig i mål.

Men framförallt taggad mot nya utmaningar och nya tävlingar! Nu kommer det dock dröja ett tag då nästa tävling förmodligen blir på hemmaplan i Sverige. Jag vet att jag kan mer än vad jag fick ut i söndags, så nästa gång då så! 🙂

Nu tar jag en vecka helt utan att tänka på triathlon och åker upp till Stora barriärrevet, ser framemot mycket snorkling och bad!

Soliga hälsningar från Australien

Träning

Posted by on 01:21 in Australien, Vardag | Kommentarer inaktiverade för Träning

Nu är det endast några dagar kvar till Ironman 70,3 western Sydney! Under dessa dagar hoppas jag att hostan försvinner och att man får sluta vara täppt i näsan. För er som r intresserade av hur det går för mig så startar jag 06:02 söndag lokal tid och 20:02 lördag svensk tid.

Jag har kunnat testa några lätta pass och det har gått helt ok.

Dagen jag kom till Sydney så visade termometern mellan 41-45°C, det var varmt! Jag passade då på att ta ett kort pass i simbassängen. Där fick jag även lite oväntat sällskap

IMG_0775Ankor i bassängen. Tvekade inte en sekund att hoppa i vattnet i denna värmen!

IMG_0772Här har det ”bike tracks” som är 400, 900 samt 1500m långa. Toppen att inte behöva oroa sig för trafiken!

12270096_10154338848325299_282808683_nFin löpning utmed kusten.

Nu är det uppladdning, vila och tillfrisknande inför tävling på söndag sm gäller!

Soliga hälsningar från Australien!

Sydney

Posted by on 01:06 in Australien, Vardag | Kommentarer inaktiverade för Sydney

Här finns en massa saker att göra, min första vecka här har varit fylld med utflykter och lite lätt träning har jag även kunnat göra för att fösöka komma igång. På söndag är det dags!

Sammanfattar mina utflykter med några (många) bilder.

Opera huset

DSC_0707Promenad längs stranden från Coogee till Bondi

DSC_0715Coogee till Bondi

Coogee till Bondi

DSC_0743Coogee till Bondi

DSC_0753Man ska ha varit där iallafall….

DSC_0760Önskar att jag hade träffat på denna skylten lite tidigare. Nu är säsongen över för dem, men de var livsfarliga! De siktade verkligen mot en när man var ute och cyklade och flög in i hjälmen på en! Man hörde och kände hur de träffade med klorna på hjälmen

DSC_0767Chinese garden of friendship

DSC_0780Chinese garden of friendship

DSC_0791Färjan över till Manly bjöd på fin utsikt

DSC_0818Färjan till Manly

DSC_0835Royal botanic garden firar 200 år

DSC_0833Royal botanic garden

Royal botanic garden

Segdragen förkylning?

Posted by on 00:55 in Australien, Vardag | Kommentarer inaktiverade för Segdragen förkylning?

Jag brukar annars ha ganska kortvariga perioder med ont i halsen, 1-2 dagar och sen brukar det vara bra. Denna gången satt det i hela 5 dagar och nu två veckor senare så är man fortfarande täppt i näsan och hostar, Inte allt för kul, men då kan man passa på med lite roliga utflykter!

DSC_0659Blev en till sväng till Emundi markets och nationalparken i Noosa. Det är verkligen väldigt vackert där!

Min park?

Kängurus

På torsdagen var det sedan den stora packdagen, alla saker som jag hade lyckats att samla på mig under min tid i Mooloolaba. Lika förundransvärt varje gång att sakerna verkar växa. Denna gången hade jag inga problem med vikten då jag fick ha 2*23kg på planet. Det var mer platsbrist…

Men fram till Sydney kom jag 🙂

Sista dagarna i Mooloolaba

Posted by on 00:52 in Australien | Kommentarer inaktiverade för Sista dagarna i Mooloolaba

Nu är det sista dagarna som jag kommer att bo i Mooloolaba sen bär resan av till att upptäcka andra delar av Australien. På fredag så åker jag till Sydney där jag även ska tävla nästa helg.

Den senaste veckan har jag tyvärr varit sjuk till och från och vaknade imorse med ont i halsen (igen!) men men har ändå hunnit med lite träning och några roliga utflykter 🙂

IMG_0696Kommer sakna det underbara vädret! Även om det denna veckan även har åskat och regnat en del.

IMG_0726Velodrom cykling. Blev lite sugen att testa på detta själv också. Riktigt häftigt att den dessutom var utomhus!

IMG_0731Fraser Island, världens största sandö.

DSC_0551Påväg ut med färjan

DSC_0581Skumpigt att åka på dessa vägar.

DSC_0586Lake McKensie. Underbart vackert blått vatten

DSC_0630Vi hade tur med vädret hela dagen förutom på vägen tillbaka då vi körde in i stormen!

DSC_0638 IMG_0738Vädret kan skifta ganska snabbt här!

Utmed strandpromenaden kan man gå ut till en fyr, där man har fin utsikt över hela bukten.

IMG_0719Nu ska jag göra mig en kopp te sätta mig på stranden med en god bok och förhoppningsvis bli av med detta halsont hyfsat snabbt!

Hoppas ni har en trevlig läsning.

Soliga hälsningar från Australien 🙂

/Jessica

Se upp var du sätter fötterna

Posted by on 08:07 in Australien | Kommentarer inaktiverade för Se upp var du sätter fötterna

Lite blandade utflykter denna veckan, sammanfattar med lite bilder som vanligt.

IMG_0666Har varit upp Mount Coolum två gånger denna veckan. Det är inte så långt att gå men brant! Högsta punkten är 208 möh.

IMG_0658Bättre utsikt denna gången när det var soligt.

IMG_0642Man får se upp var man sätter fötterna! Var väldigt nära att trampa på denna orm…

IMG_0647Litet vattenfall

IMG_0633Skön löprunda

IMG_0669Finns mycket strandpromenad att utforska, därför tog jag bussen ut för att springa på en annan del av strandpromenaden. Det var en väldigt fin löpning, men några lärdomar.

1. spring inte mitt på dagen om man absolut inte måste! trodde jag skulle svettas bort i en pöl.

2. medvind är skönt men det svalkar inget! Just då önskade jag verkligen att vinden skulle vända och få lite motvind istället

3. Ta med tillräckligt med vätska, nu har det börjat att bli varmt på riktigt och med 30 grader och nästan ingen skugga på löpningen så var det tufft.